Tuchtrecht voor de gezondheidszorg
- Wat kunnen wij voor u betekenen;
- Wilt u informatie of bijstand in een tuchtrechtelijke klacht?
- Of wilt u meer uitleg?
Hieronder treft u veel informatie over de klachtenprocedure bij het tuchtcollege en onze werkwijze.
- Bij het tuchtcollege worden zaken behandeld die direct invloed hebben op uw behandelingsovereenkomst, de navolgende voorbeelden komen bij het tuchtcollege;
- Het stellen van een verkeerde diagnose of het starten van een onjuiste behandeling,
- Afgifte van een onjuiste verklaring of rapport,
- Het schenden van het beroepsgeheim,
- Seksueel- of ander grensoverschrijdend gedrag,
- Onvoldoende informatie verstrekken over de behandeling (gevolgen/complicaties enzovoort),
- Voorschrijven of verstrekken van medicatie die u niet hoort te krijgen.
- Ten onrechte niet doorverwijzen naar een andere beroepsbeoefenaar (specialist).
- Er kunnen alleen klachten worden ingediend tegen de navolgende personen bij het tuchtcollege;
- Arts
- Tandarts
- Fysiotherapeut
- Verloskundige
- Verpleegkundige
- Gezondheidszorgpsycholoog
- Physician assistant
- Orthopedagoog-generalist
- Apotheker
- Psychotherapeut
- Klinisch Technoloog
- Bachelor Medisch Hulpverlener
- Geregistreerd-mondhygiënist
- Hoe gaat een procedure bij het tuchtcollege in zijn werk?
Als u ons als gemachtigde inschakelt, gaan wij uw standpunt beoordelen (op basis van uw verhaal en het medisch dossier), indien wij gegronde redenen zien voor het indienen van een klaagschrift, zullen wij dit in beginsel op basis van een kostenveroordelingsverzoek doen, dit betekent dat wij namens u een mogelijke veroordeling in de proceskosten verzoeken aan het tuchtcollege. Als wij het klaagschrift hebben ingediend, zenden wij u een factuur voor het griffierecht van €50,00 (klacht gegrond? dan krijgt u deze terug).
Na het indienen van het klaagschrift en de betaling van de griffiekosten, zal het Regionaal Tuchtcollege de zaak in behandeling nemen. Het ingediende klaagschrift wordt naar de beklaagde gezonden, die dan op zijn beurt een verweer mag voeren op uw klaagschrift. Hiervoor geldt een redelijke reageer termijn, het is ook mogelijk dat de beklaagde uitstel aan vraagt.
Als de beklaagde heeft gereageerd, hebben wij nog 1 mogelijkheid om ons standpunt op papier te zetten, waarin we ons baseren op het verweer van de beklaagde, dit heet ook wel repliek. Nadat wij een repliek hebben gevoerd, heeft de beklaagde daarbij weer de kans om te reageren, dit heet dupliek.
Na de schriftelijke argumentatie, is er een mogelijkheid om in een vooronderzoek, onder leiding van een secretaris in gesprek te gaan met de beklaagde(n) arts(en). Soms komt het wel eens voor dat men door dit vooronderzoek nader tot elkaar komt, hierdoor kan mogelijk het klaagschrift worden ingetrokken. Indien het vooronderzoek niet het gewenste resultaat heeft, zal de secretaris de zaak voordragen aan de raadkamer.
De raadkamer inhoudelijk de zaak bekijken, de leden van de raadkamer kijken of zij, een uitspraak kunnen doen op basis van de stukken (niet-ontvankelijk, kennelijk ongegrond of kennelijk van onvoldoende gewicht) of dat zij het alsnog nodig achten om een hoorzitting in te plannen, omdat zij nog aanvullende vragen hebben. Als er een hoorzitting wordt gepland, menen de leden van het tuchtcollege dat er te veel feiten onduidelijk zijn waarmee een hoorzitting duidelijkheid verschaft. Hiermee kunnen zij dan tot een uitspraak komen, (ongegrond of gegrond (geen maatregel, waarschuwing, berisping, geldboete, gedeeltelijke ontzegging, schorsing, doorhaling BIG-register, binding bijzondere voorwaarden).
- Kosten:
Tijdens de procedure, indien u voor ons kiest, zullen wij namens u een kostenveroordeling vragen aan het tuchtcollege. Dit is een vergoeding die ons kantoorkosten in deze procedure dekt, hiervoor zijn vastgestelde richtlijnen waar wij niet vanaf mogen wijken.
Deze kunt u vinden op de website van het tuchtcollege voor de gezondheidszorg.
- Wat als wij niets voor u kunnen doen?
In de regel geldt bij ons kantoor, dat wij eerst een zaak grondig bestuderen voordat wij overgaan tot indiening van de klacht(en). Indien wij geen aanknopingspunten hebben of twijfels hebben over de haalbaarheid, zullen wij u een negatief advies geven en zullen wij u een brief sturen met een afwijzingsverzoek. In dit afwijzingsverzoek staat of u ons iets moet betalen of niet. Dit is geheel zaak afhankelijk, hoe meer documentatie, hoe meer uren er in gestoken worden.